23948sdkhjf

Dagrofa melder om fremgang for Frilandsgrisen

Fødevarekoncernen Dagrofa oplever stigende efterspørgsel på kød med god dyrevelfærd.
Danskerne vælger i stigende grad ’den glade gris’ til, når de køber svinekød. Det viser 2015-opgørelser fra Dagrofas mere end 600 dagligvarebutikker herhjemme.

Bare i Meny-kæden er salget af Frilandsgris steget syv procent sidste år. Det sker i en periode, hvor salget af svinekød generelt har været faldende i Danmark.

- Vi ser en tendens til, at forbrugerne bliver mere bevidste om dyrevelfærden. Udviklingen understreges af vores tal for salget af Frilandssvinekød i 2015, som er gået frem. Generelt oplever vi, at forbrugerne efterspørger fødevarer med det, du kan kalde holdning. Det ser vi i økologisalget, men også i salget af Frilandskød, siger Markela Dedopoulos, kommunikationsdirektør i Dagrofa.

Frilandsgrisen bliver solgt via selskabet Friland, som er ejet af Danish Crown. I samarbejde med danske landmænd søger Friland og Dagrofa at fremme produktion og salg af fødevarer, hvor der er taget ansvarlig stilling til bl.a. dyrevelfærd og miljø.

Friland-mærket omfatter både den velkendte Frilandsgris og økologisk kød, der også bærer mærkningen ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.


Udviklingen i Dagrofas butikker underbygges af Landbrug & Fødevarers ’Fødevareanalyse’ fra slutningen af december, som præsenterer otte vigtige fødevaretrends i 2016.

Her peger landbrugsorganisationen på, at over en tredjedel af de danske forbrugere, altid eller næsten altid, går efter økologiske varer. Og, at det bl.a. sker ud fra et ønske om at bidrage til øget dyrevelfærd og mindre miljøpåvirkning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128